راهنمای خرید هاست برای انواع سایت‌ها

کاربران سایت شما، مهمان‌های عزیزی هستند که باید بهترین تجربه ممکن را برای آن‌ها رقم بزنید. برای اینکه بتوانید از کاربران خود به‌خوبی استقبال کنید، باید از یک میزبان خوب هم برای سایتتان کمک بگیرید!
می‌پرسید از کجا بدانیم باید چه هاستی بخریم؟
این مقاله یک راهنمای کاربردی است که با خواندن آن می‌توانید به‌طور کامل با انواع هاست آشنا شوید و در آخر با مقایسه و بررسی گزینه‌هایی که معرفی می‌کنیم، بهترین هاست را برای سایت‌تان انتخاب کنید.

۶ فاکتور مهم که قبل از خرید هاست باید بدانید

آیا یک هاست خاص وجود دارد که برای همه بهترین باشد؟ قطعا اینطور نیست!

پس پیش از اینکه سراغ آشنایی با انواع هاست‌ برویم، بیایید تکلیف‌مان را با مفهوم «بهترین هاست» روشن کنیم.

هر سایتی بر اساس شرایط و نیازهای خود، ممکن است به پهنای باند، حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی و CPU متفاوتی نیاز داشته باشد. برای مثال، یک سایت فروشگاهی بزرگ در ابعاد دیجی‌کالا، نسبت به یک سایت کوچک که صرفاً محتوای متنی منتشر می‌کند، به منابع بیشتر و زیرساخت‌های قوی‌تری نیاز دارد.

پس این نیازهای شماست که ویژگی‌های بهترین هاست را مشخص می‌کند.

در کل هنگام خرید هاست، باید معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • میزان ترافیک ورودی سایت؛ در صورتی که ترافیک ورودی شما زیاد باشد، به فضای بیشتری نیاز دارید.

  • سیستم عامل مورد نظر؛ هاست‌ها روی دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس ارائه می‌شوند.

  • سطح امنیت هاست؛ ارائه‌دهنده‌های خدمات هاستینگ، همیشه ادعا می‌کنند امن‌ترین سرویس‌ها را دارند، اما امنیت انواع هاست با هم متفاوت است و قبل از خرید حتما باید به این معیار مهم توجه کنید.

  • نوع سرویس؛ برخی هاست‌ها مختص سایت‌های وردپرسی، برخی برای سایت‌های فروشگاهی، تعدادی برای میزبانی ایمیل و بعضی هم صرفا برای سایت‌های دانلود طراحی شده‌اند. پیش از خرید هاست باید ببینید که به چه نوع خدماتی نیاز دارید و سراغ هاست مناسب همان نیاز بروید.

  • مکان سرورهای اصلی؛ سرور اصلی برخی هاست‌ها در ایران و برخی در خارج از کشور قرار گرفته است. هر یک از این موارد، ویژگی‌ها،‌ مزایا و معایب خاص خود را دارد.

  • ارائه‌دهنده خدمات هاست؛ هاستینگ‌های زیادی در ایران به عنوان ارائه‌دهنده خدمات هاست فعالیت می‌کنند. انتخاب یک شرکت معتبر با خدمات پشتیبانی مناسب و تضمین امنیت بالا، باید یکی از معیارهای اصلی شما برای خرید هاست باشد.

بیایید برویم سر اصل مطلب و ببینم چه هاستی برای چه سایتی مناسب است.

چه هاستی برای سایت‌مان بخریم؟

گزینه‌های زیادی برای میزبانی سایت روی میز است؛ ولی همان‌طور که گفتیم همه آن‌ها برای همه سایت‌ها بهترین انتخاب نیستند.

در این بخش انواع هاست و ویژگی‌های هرکدام را معرفی کردیم تا با مقایسه و بررسی آن‌ها و بسته به نیازتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انواع هاست بر اساس موقعیت جغرافیایی سرور

سرورهای هاستینگ، ممکن است در مکان‌های جغرافیایی مختلفی قرار بگیرند. بر این اساس، دو نوع هاست خواهیم داشت:

۱. هاست داخلی

مرکز سرورهای این نوع هاست، در داخل ایران قرار دارد. سایت‌هایی که تمام کاربران آن‌ها داخل ایران هستند، حفاظت از داده‌های ملی برایشان مهم است و می‌خواهند سرعت بهتری به کاربران خود ارائه دهند، بهتر است سراغ این نوع هاست بروند. چرا؟

چون به‌خاطر موقعیت سرورهای آن در داخل ایران، برای کاربران ایرانی معمولاً سرعت دسترسی بیشتری دارد و پینگ تایم پایین‌تری دارد و به دلیل کاهش هزینه‌های انتقال و نگهداری دیتاسنترها در داخل کشور، قیمت کمتری نسبت به هاست‌های خارجی دارد.

۲. هاست خارجی

هاست‌های خارجی، توسط مراکز خارج از ایران در کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، انگلستان و… ارائه می‌شوند. استفاده از هاست آلمان در ایران بسیار رایج است؛ زیرا سرعت و امنیت بالای و زیرساخت‌های قوی‌تری دارد.

پس در صورتی که کاربران سایت شما بین‌المللی هستند یا به هاستی با پایداری و کیفیت بالاتر و بدون محدودیت‌های داخلی نیاز دارید، بهتر است سراغ این نوع هاست بروید.

انواع هاست بر اساس نوع سرویس

پیش‌تر هم اشاره کردیم که هاست‌ها، بر اساس نوع سرویس و خدماتی که ارائه می‌دهند، انواع و اقسامی دارند که عبارتند از:

۱. هاست وردپرس

هاست وردپرس (WordPress Hosting) به‌طور ویژه برای سایت‌های وردپرسی و متناسب با قالب‌ها و افزونه‌های روی آن بهینه‌سازی و پیکربندی شده است.

هاست وردپرس می‌تواند به تناسب شرایط، روی هاست اشتراکی یا اختصاصی ارائه شود؛ اما به دلیل بهینه‌سازی‌های خاص برای وردپرس، عملکرد و امنیت آن بهتر از یک هاست اشتراکی معمولی خواهد بود.

افرادی که به دنبال خرید بهترین هاست برای سایت‌های وردپرسی، سایت‌های کوچک یا سایت‌های فروشگاهی ووکامرس هستند، می‌توانند سراغ این گزینه بروند.

از جمله مزایای این هاست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب ساده وردپرس،

  • بهینه‌سازی سرعت و عملکرد،

  • به‌روزرسانی خودکار،

  • امنیت بالا.

۲. هاست ووکامرس

در صورتی که در وردپرس و با استفاده از افزونه ووکامرس، یک سایت فروشگاهی راه‌اندازی کرده‌اید، هاست ووکامرس (WooCommerce Hosting) بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید برای میزبانی فروشگاه خود استفاده کنید.

هاست ووکامرس با بهینه‌سازی‌های خاص و قابلیت‌هایی که برای مدیریت فروشگاه‌های آنلاین ضروری است، ارائه می‌شود.

این نوع میزبانی، برای فروشگاه‌های اینترنتی، کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط و فروشگاه‌های پرترافیک گزینه خوبی است.

مزیت استفاده از این هاست این است که:

  • با توجه به نیازهای خاص فروشگاه‌های ووکامرس طراحی شده است.

  • امنیت بسیار بالایی دارد.

  • از تراکنش‌های مالی پشتیبانی می‌کند.

  • سرعت پردازش و بارگذاری خوبی دارد.

۳. هاست ایمیل

روزانه ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنید؟ می‌خواهید در کمپین ایمیل مارکتینگ خود، چندین ایمیل ارسال کنید؟ سرویس هاست شما،‌ پاسخگوی حجم بالای ایمیل‌ها نیست؟ پس باید سراغ هاست ایمیل بروید!

هاست ایمیل (Email Hosting) به شما کمک می‌کند ایمیل‌های خود را با استفاده از دامنه شخصی یا شرکتی خود ارسال و دریافت کنید.

با استفاده از این سرویس، به جای استفاده از سرویس‌های رایگان ایمیل مانند Gmail یا Yahoo، می‌توانید آدرس‌ ایمیل اختصاصی با نام دامنه خود را داشته باشید و حرفه‌ای‌تر عمل کنید.

۴. هاست دانلود

هاست دانلود برای سایت‌هایی مناسب است که به‌عنوان یک منبع برای دانلود فایل‌های مختلف مثل فیلم و سریال، موزیک، پادکست و… فعالیت می‌کنند. این نوع سایت‌ها، به فضای ذخیره‌سازی و منابع قوی نیاز دارند تا بتوانند ترافیک ورودی و دانلودهای همزمان را به‌خوبی مدیریت کنند.

مزیت بزرگ استفاده از هاست دانلود، این است که امنیت فایل‌های موجود در سایت شما را به‌خوبی و با به‌صرفه‌ترین قیمت ممکن حفظ خواهد کرد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های هاست دانلود می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پهنای باند گسترده

  • سقف محدودیت بالا برای آپلود

  • فضای ذخیره‌سازی بالا

  • امکان همگام‌سازی بین دستگاه‌های مختلف

  • سطح امنیت بالا در حفظ فایل‌ها

  • آپتایم بالا

البته این را هم بگوییم که هاست دانلود فاقد دیتابیس است و فقط می‌توانید به‌عنوان یک سرویس جانبی در کنار هاست اصلی سایت‌تان از آن استفاده کنید.

انواع هاست بر اساس سیستم‌ عامل سرور

سروری که شما از آن برای خدمات هاستینگ استفاده می‌کنید، یک کامپیوتر عظیم و قدرتمند است که مانند همه کامپیوتر‌ها، از یک سیستم عامل خاص استفاده می‌کند. بر این اساس، سرویس‌های میزبانی به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:

۱. هاست لینوکس

هاست لینوکس، همانطور که از نام آن پیداست، هاستی است که سیستم عامل Linux روی آن نصب شده است. این نوع سرویس‌ هاستینگ ممکن است به شکل هاست اشتراکی، سرور مجازی یا هاست اختصاصی ارائه شود.

سرورهای میزبانی که از این سیستم عامل استفاده می‌کنند، پایدار و امن هستند و می‌توانند گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای سایت‌های متوسط تا بزرگ باشند.

اگرچه استفاده از هاست لینوکس نیاز به تخصص دارد و استفاده از برنامه‌های ویندوزی در آن ممکن نیست، اما نباید از مزایای زیر هم چشم‌پوشی کرد:

  • سیستم منبع‌باز و دسترسی کامل به کدها برای سفارشی‌سازی

  • کنترل بیشتر روی تنظیمات سرور

  • پشتیبانی از تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی نوین مانند PHP، Python، Ruby و Perl

  • پایداری و امنیت بالا در مقایسه با هاست ویندوز

۲. هاست ویندوز

مدیریت هاست ویندوز، ساده‌تر از هاست لینوکس است و انعطاف‌پذیری بیشتری در نصب برنامه‌های کاربردی دارد. با این حال، به دلیل رایگان نبودن لایسنس سیستم‌عامل ویندوز، هزینه آن کمی بالاتر از هاست لینوکس است.

از سویی، اگر با پروتکل‌های امنیتی آن آشنا نباشید، ممکن است دچار مشکلات جدی شوید. همچنین، این نوع هاست فقط با زبان‌ها و تکنولوژی‌های مربوط به مایکروسافت سازگاری دارد.

این نوع هاست برای موارد زیر گزینه خوبی است:

  • وب‌سایت‌های نوشته‌شده با زبان ASP.NET

  • وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از پایگاه داده Microsoft SQL Server استفاده می‌کنند

  • سایت‌هایی که به برنامه‌های ویندوزی نیاز دارند

انتخاب بهترین شرکت‌ ارائه‌دهنده برای خرید هاست مناسب

سوال مهم‌تر از اینکه چه هاستی بخرید، این است که هاست خود را از کجا بخرید؟ چون پشتیبانی و خدمات پس از فروش هاست که دو تا از فاکتورهای مهم در انتخاب هاست است، تا حد زیادی بستگی به شرکت ارائه‌دهنده آن دارد.

از بین هاستینگ‌های ایرانی، لیموهاست پیشنهاد ماست. چرا؟

چون علاوه بر تنوع بالا در پلن‌های میزبانی و قیمت بسیار عادلانه در مقایسه با کیفیت سرویس‌ها، از خدماتی مثل پشتیبانی تخصصی مستمر، گواهی SSL رایگان و ضمانت بازگشت وجه تا ۳۰ روز در صورت نارضایتی بهره‌مند می‌شوید.

برای خرید هاست از لیموهاست، کافی است به آدرس Limoo.host مراجعه کنید و از میان صدها پلن مختلف، گزینه مناسب خود را برای خرید بهترین هاست انتخاب کنید.