دانلود کتاب تاریخ گیتی گشا در تاریخ زندیه

دانلود تاریخ گیتی گشا در تاریخ زندیه

تاریخ گیتی گشا، کتابی است که تاریخ سلسله زندیه را بیان می کند. این کتاب مجموعه ای است از سه تألیف : تاریخ گیتی گشا و دو ذیل ، که هرکدام مؤلف جداگانه ای دارد. تاریخ گیتی گشا (بخشِ اول کتاب ) تألیف میرزامحمدصادق موسوی اصفهانی است. وی شاعر و دبیر بود و «نامی » تخلص می کرد. او پنج مثنوی ، به اسم نامه نامی و به تقلید از خمسه نظامی سروده که برخی از آنها، باقی مانده است. میرزامحمدصادق که وقایع نگار کریم خان زند بود، از سوی وی و جعفرخان، برادرزاده کریم خان، به نوشتن تاریخ سلسله زندیه مأمور شد.

تاریخ گیتی گشا از مهمترین و معتبرترین اسناد تاریخی زندیه است، زیرا مؤلف آن از حوادث عصر خود تا 21 محرّم 1200 سخن گفته و بسیاری از وقایعی را که خود شاهد آنها بوده ، بدون کم وکاست، شرح داده یا وقایع را از خاطرات و مشاهدات و نوشته های میرزامحمدحسین فراهانیِ وزیر، نقل کرده است. نثر این کتاب سست و متکلفانه و به شیوه مرسوم برخی تاریخ نویسانِ پس از صفویه، همراه با کنایات و استعارات و تشبیهات فراوان و جملات زاید است، به طوری که خواننده رشته کلام را از دست می دهد. تاریخ گیتی گشا گویا نامی است که عبدالکریم بن علی رضا الشریف، شاگرد نامی و نویسنده نخستین ذیل آن، به این کتاب داده است، زیرا تنها در دیباچه ذیل او این نام آمده است. در هرحال، این کتاب به همین نام مشهور بوده است.

ذیل نخستینِ (بخش دوم ) تاریخ گیتی گشا را، چنانکه گفته شد، عبدالکریم تألیف کرده است . وی پس از مرگ نامی به فرمان میرزامحمدحسین فراهانی مأمور ادامه تألیف این کتاب شد. او پس از مرگ لطفعلی خان زند در 1209، به خدمت شاهان قاجار درآمد و تاریخی در باره سلطنت فتحعلی شاه نوشت. این ذیل به طور کلی وقایع ایران پس از مرگ کریم خان و رویدادهای بعد از 1200 تا اواسط پادشاهی لطفعلی خان زند است . نظر به اینکه مؤلف در ذیل خود از کتاب گلشن مراد، تألیف میرزاابوالحسن غفاری در 1210، یاد می کند روشن می شود که این ذیل پس از این تاریخ نوشته شده است.

ذیل دومِ (بخش سوم ) کتاب در باره پایان احوال لطفعلی خان و حاجی ابراهیم خان، کلانتر شیراز، است و آن را آقامحمدرضا شیرازی نوشته است که از او اطلاعی در دست نیست. بنا بر متن ذیل دوم، او این ذیل را پس از 1219 به پایان رسانده است.

نویسندگان این کتاب ، گرچه در شرح حوادث امانت را رعایت کرده اند ولی حقایق را با اغراق گویی که در آن روزگار مرسوم بوده است درآمیخته اند. نویسندگان ذیل اول و دوم، به رغم آنکه سلسله زندیه هنگام نگارش ذیلها منقرض شده بود، از این سلسله خصوصاً از لطفعلی خان زند جانبدارانه سخن گفته اند.

محمداسماعیل خان وکیل الملک نوری، حکمران کرمان، پیش از 1275، تاریخ گیتی گشا را بدون در نظر گرفتن دو ذیل آن، تهذیب و عبارت پردازی های آن را حذف کرد.

تاریخ گیتی گشا و دو ذیل آن را سعید نفیسی با افزودن مقدمه و حواشی و فهرست ها در 1317 ه ش در تهران به چاپ رساند.

کلمات کلیدی: دانلود کتاب, کتاب, تاریخی, تاریخ معاصر, زندیه, کریم خان زند, تاریخ گیتی گشا, E-book, Ebook, PDF, Direct Download Link, DDL, Edition, Buy, Usnet, Torrent, P30Download, Danlod, Danload, Donload, nhkg,n ;jhf, دانلود کتاب تاریخ گیتی گشا در تاریخ زندیه, آخرین نسخه, نسخه نهایی, نسخه جدید, ورژن نهایی, دانلود کتاب تاریخ گیتی گشا در تاریخ زندیه, کتاب, مجله, روزنامه, مقاله, تحقیق, جزوه, کتاب الکترونیک, ایبوک, پی دی اف, خرید, پی سی دانلود, پی 30 دانلود, با لینک مستقیم, اپدیت, ترافیک نیم بها, مجانی, داونلود, دانلد, تورنت, یوزنت, تحميل, ڈاؤن لوڈ, دریافت, jhvdo "djd "ah nv jhvdo ckndi, jhvdo 'djd 'ah nv jhvdo ckndi, تاریخ گیتی گشا، کتابی است که تاریخ سلسله زندیه را بیان می کند. این کتاب مجموعه ای است از سه تألیف : تاریخ گیتی گشا و دو ذیل ، که هرکدام مؤلف جداگانه ای دارد. تاریخ گیتی گشا (بخشِ اول کتاب ) تألیف میرزامحمدصادق موسوی اصفهانی است. وی شاعر و دبیر بود و «نامی » تخلص می کرد. او پنج مثنوی ، به اسم نامه نامی و به تقلید از خمسه نظامی سروده که برخی از آنها، باقی مانده است. , Persian, نویسنده میرزامحمدصادق موسوی اصفهانی (نامی), تاریخ معاصر, تاریخی, دانلود کتاب, Historic, Historic, دانلود کتاب تاریخ گیتی گشا در تاریخ زندیه,
2015-02-21
23:00:45

دانلود کتاب تاریخ گیتی گشا در تاریخ زندیه

📁 دسته بندیتاریخ
💾 حجم فایل10 مگابایت
📅 تاریخ به روزرسانی1393/12/2
📊 تعداد دانلود24,926
❤️ هزینه دانلودرایگان و نیم بها