تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی چیست؟
  انتخاب سیستم‌عامل مناسب برای نیازهای خاص کسب‌وکار یا استفاده شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است. مایکروسافت با ارائه دو محصول متمایز، یعنی ویندوز سرور و ویندوز معمولی (مانند ویندوز 10 و 11)، به این نیازها پاسخ می‌دهد. هر یک از این سیستم‌عامل‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند که آن‌ها را برای استفاده‌های خاص مناسب می‌سازد. در این مقاله به بررسی تفاوت‌ ویندوز سرور با ویندوز معمولی از جنبه‌های کاربردی و فنی گرفته تا تفاوت‌های مربوط به امنیت، عملکرد سخت‌افزاری و هزینه‌های مرتبط می‌پردازیم.

کاربرد و هدف؛ تفاوت مهم وینـدوز سرور با وینـدوز معمولی

ویندوز سرور یک سیستم‌عامل انعطاف‌پذیر بوده که برای محیط‌های سرور طراحی شده است. این سیستم‌عامل برای اطمینان از عملکرد پایدار و بدون وقفه فرآیندهای کسب‌وکار و برنامه‌ها طراحی شده و ویژگی‌های پیشرفته‌ای به‌منظور مدیریت سرور و مدیریت کارآمد شبکه مانند کنترل‌ دامین‌ها، Active Directory و خدمات DHCP ارائه می‌دهد.

ازسوی‌دیگر ویندوز معمولی 10 و 11 به‌عنوان سیستم‌عامل‌های کاربرپسند برای کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها طراحی شده‌اند. این سیستم‌عامل‌ها رابط کاربری حرفه‌ای با منوی استارت قابل تنظیم و ویژگی‌های بصری دارند. ویندوز معمولی یا به‌اصطلاح سیستم‌عامل خانگی ویندوز برای استفاده روزمره کاربران، مانند وب‌گردی، کارهای اداری، بازی و سایر فعالیت‌های شخصی طراحی شده است.

ویندوز سرور

قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوت در ویندوز سرور با معمولی

قابلیت‌های پیشرفته مدیریت شبکه تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی محسوب می‌شود. در واقع ویندوز سرور شامل قابلیت‌های پیشرفته مدیریت شبکه، مانند Active Directory، سرویس‌های دامین و مدیریت دسترسی فایل می‌شود. همچنین ویندوز سرور ابزارهای مخصوص مدیریت سرور و پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی سازمانی دارد.

توجه داشته باشید اگر سایتی برای کسب‌وکار خود دارید که به‌تازگی لانچ شده است باید برای آن هاست ویندوز تهیه کنید؛ در این صورت امکان مدیریت آن فراهم خواهد شد. برای خرید این سرویس میزبانی می‌توانید قیمت هاست ویندوز و مشخصات آن را در سایت برتینا مشاهده کنید.

درصورتی‌که ویندوز معمولی با تمرکز روی کاربری آسان و دسترسی به اپلیکیشن‌های روزمره قابلیت پیشرفته مدیریت شبکه را ارائه نمی‌دهد. به همین منظور کاربران با ویندوز 10/11 می‌توانند از ویژگی‌های مختلفی برای افزایش بهره‌وری مانند مرکز اعلان و دستیار هوشمند شخصی بهره ببرند.

پیکربندی سخت‌افزار و عملکرد؛ از تفاوت‌های بارز دو نوع سیستم‌عامل ویندوز

ویندوز سرور و ویندوز معمولی از نظر پیکربندی سخت‌افزار و عملکرد تفاوت‌های مهمی دارند. ویندوز سرور برای استفاده از سرور به‌عنوان پایگاه‌داده‌ و زیرساخت پلتفرم‌ها بهینه‌سازی شده است؛ ازاین‌رو نیازمند سخت‌افزار قدرتمندتری نسبت به ویندوز معمولی است تا بارگذاری‌ها را بتواند به‌طور موثر مدیریت کند. مشخصات حداقلی سخت‌افزارها برای ویندوز سرور شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پردازنده: حداقل 1.4 گیگاهرتز پردازنده 64 بیتی، سازگار با مجموعه دستورات x64 و پشتیبانی از ویژگی‌هایی مانند NX و DEP و ترجمه آدرس سطح دوم (EPT یا NPT)
  • رم: حداقل 512 مگابایت رم (2 گیگابایت برای نصب ویندوز سرور با تجربه دسکتاپ) و برای استقرارهای میزبان فیزیکی، استفاده از رم‌هایی با کد اصلاح خطا (ECC) یا فناوری مشابه
  • فضای دیسک سخت: حداقل 32 گیگابایت برای بخش سیستمی
  • کارت شبکه: اتصال شبکه‌ای با حداقل سرعت 1 گیگابیت در ثانیه و سازگار با مشخصات معماری PCI Express

در مقابل، ویندوز 10/11 برای عملکرد مناسب روی طیف وسیعی از پیکربندی‌های سخت‌افزاری بهینه شده‌اند و بیشتر برای دستگاه‌های کامپیوتری شخصی با مشخصات متفاوت استفاده می‌شوند. مشخصات حداقلی سخت‌افزار برای ویندوز 10 عبارت‌اند از:

  • پردازنده: پردازنده 1 گیگاهرتز (GHz) یا سریع‌تر یا SoC
  • رم: 1 گیگابایت (GB) برای نسخه 32 بیتی یا 2 گیگابایت برای نسخه 64 بیتی
  • فضای دیسک سخت: 16 گیگابایت برای نسخه 32 بیتی OS یا 20 گیگابایت برای نسخه 64 بیتی OS
  • کارت گرافیک: DirectX 9 یا بالاتر با درایور WDDM 1.0
  • نمایشگر: 800x600

به‌طورخلاصه، ویندوز سرور برای مدیریت بارگذاری‌های سنگین سرور طراحی شده و به سخت‌افزار قدرتمندتری نیاز دارد، در حالی که ویندوز 10/11 برای استفاده شخصی و با طیف گسترده‌ای از پیکربندی‌های سخت‌افزاری سازگار هستند.

مقایسه امنیت ویندوز سرور با معمولی؛ فرق دو نوع سیستم‌عامل ویندوز

ویندوز سرور برای پشتیبانی از سیستم‌ها و زیرساخت‌های کسب‌وکارها طراحی شده و شامل ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای است که برای محیط‌های سازمانی مناسب هستند. این ویژگی‌ها به‌منظور کنترل دقیق دسترسی‌ها ایجاد شده‌اند. ویندوز سرور همچنین از ابزارهای مدیریت سیستم مانند Active Directory بهره می‌برد که امکان کنترل و مدیریت دسترسی به منابع شبکه در سطح سازمانی به صورت مرکزی را فراهم می‌کند​​​​.

در مقابل، ویندوز 10 و 11 بر ویژگی‌های امنیتی سطح کاربر تمرکز دارند و برای محافظت از دستگاه‌ها و داده‌های شخصی طراحی شده‌اند. این سیستم‌عامل‌ها شامل Windows Security هستند که از جدیدترین محافظت ضد‌ویروس برخوردار است. این سیستم امنیتی از لحظه راه‌اندازی ویندوز، دستگاه را به طور فعال در برابر نرم‌افزارهای مخرب، ویروس‌ها و تهدیدات امنیتی محافظت می‌کند. Windows Security به طور مداوم اسکن را برای یافتن مالور، ویروس‌ها و تهدیدات امنیتی انجام می‌دهد و به‌روزرسانی‌ها به صورت خودکار برای حفاظت از دستگاه و داده‌ها دانلود می‌شوند.

بررسی تفاوت قیمت و لایسنس ویندوز معمولی با ویندوز سرور

از نظر قیمت و لایسنس، ویندوز سرور معمولاً گران‌تر از نسخه‌های معمولی ویندوز است. این به دلیل پیچیدگی‌ها و نیازهای خاص سازمانی است که این سیستم‌عامل برای پاسخگویی به آن‌ها طراحی شده است. لایسنس‌های ویندوز سرور بر اساس تعداد هسته‌های پردازنده، کاربران و دستگاه‌ها قیمت‌گذاری می‌شوند و ممکن است نیاز به خرید لایسنس‌های اضافی برای استفاده از برخی ویژگی‌ها وجود داشته باشد.

در مقابل، ویندوز معمولی (مانند ویندوز 10 یا 11) برای کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک طراحی شده است. این نسخه‌ها دارای رابط کاربری ساده‌تری هستند و بر روی ارائه تجربه کاربری روان و دسترسی آسان به برنامه‌ها و امکانات عمومی متمرکز هستند. قیمت ویندوز معمولی معمولاً پایین‌تر است و لایسنس آن برای استفاده شخصی و کسب‌وکارهای کوچک مناسب است. این نسخه‌ها از ویژگی‌هایی مانند Cortana، Microsoft Edge، و Microsoft Store پشتیبانی می‌کنند که برای کاربران عمومی مفید هستند.

سرور ویندوز

استفاده از سرورهای ویندوز برتینا با پایداری بالا به‌عنوان سرویس میزبانی

با بررسی تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی متوجه شدیم هرکدام با اهداف و کاربردهای منحصر‌به‌فرد خود عرضه شده‌اند. ویندوز سرور با قابلیت‌های پیشرفته مدیریت شبکه، امنیتی و پشتیبانی از برنامه‌های سازمانی برای محیط‌های کسب‌وکاری و سرورها طراحی شده است. در مقابل، ویندوز معمولی با رابط کاربری آسان و دسترسی به اپلیکیشن‌های روزمره، برای کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک مناسب خواهد بود.

برای استفاده از ویندوز سرور در واقع بهتر است از هاست ویندوز یا سرور مجازی یا اختصاصی با این سیستم‌عامل استفاده کنید. برای خرید هاست ویندوز می‌توانید از طریق سایت برتینا اقدام کنید. برتینا به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ انواع سرویس‌های خود را با آپتایم 99.9٪ ارائه می‌دهد. همچنین سرویس‌های هاستینگ برتینا، پشتیبانی ۲۴ ساعته دارند که جای هیچ نگرانی باقی نمی‌گذارند. برای استفاده از سرویس‌های هاستینگ با سیستم‌عامل ویندوز وارد وبسایت برتینا (bertina.ir) شوید.