راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ
  اگر به‌تازگی یک لپتاپ ایسوس خریداری کرده‌اید، بهتر است که نکاتی درباره نگهداری بهینه از باتری آن بدانید. آگاهی از این نکات، سبب افزایش طول عمر باتری لپ تاپ ایسوس شده و نیاز شما به تعمیر زودهنگام آن را منتفی می‌کند. بیشتر این نکات، مربوط به نوع رفتار کاربر با لپتاپ و انجام برخی تکنیک‌های نرم‌افزاری می‌شوند.
در این مقاله، قصد داریم ده نکته مهم درباره چگونگی مراقبت بهینه از باتری لپ تاپ ایسوس را به شما معرفی کنیم. دانستن این نکات می‌تواند شما را از علت خرابی باتری لپ‌تاپتان نیز مطلع کند. درصورتی‌که به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های نگهداری از لپتاپ خود هستید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.


مراقبت های نرم افزاری از باتری لپ تاپ ایسوس
مجبور شدن به تعمیر لپ تاپ ایسوس، به‌ویژه اگر آن را به‌تازگی خریده باشید، بسیار ناامیدکننده است. بااین‌حال، یکی از خرابی‌های رایج این لپتاپ، مربوط به باتری آن است. در اینجا، نکاتی نرم‌افزاری برای کاهش استهلاک باتری و درنتیجه افزایش طول عمر آن را مطرح می‌کنیم.

کم کردن نور صفحه

یکی از اصلی‌ترین منابع مصرف انرژی باتری لپ تاپ ایسوس ، LCD یا صفحه‌نمایش آن است. صفحه‌نمایش برای اینکه روشن و واضح به نظر برسد به نور کافی نیاز دارد. با کاهش نور LCD در مواقع غیرضروری می‌توان در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی کرده و طول عمر آن را افزایش داد. برای این کار کافی است که یکی از دکمه‌های F روی کیبورد لپ تاپ ایسوس که روی آن علامت خورشید قرار دارد را به همراه فلش‌ پایین، فشار دهید.

تغییر تنظیمات پاور
تنظیمات پاور، شامل دستوراتی برای عملکرد بهینه باتری لپتاپ است که به‌ویژه در مواقعی مانند سفر که دسترسی به برق وجود ندارد، می‌تواند انرژی باتری را بهتر حفظ کند. برای این کار در قسمت Search Box عبارت Power Options را تایپ کرده و دکمه اینتر را فشار دهید. در میان گزینه‌های نشان داده‌شده Power Saver را انتخاب کنید. در ویندوز 10 این گزینه‌ها با جزئیات بیشتر مانند تنظیماتی برای خاموش کردن مانیتور و ورود سریع‌تر به حالت sleep ظاهر می‌شوند.

خاموش کردن WiFi
یکی از بزرگ‌ترین منابع مصرف انرژی باتری لپ تاپ ایسوس ، wifi آن است. این گزینه با روشن بودن مداوم خود حتی در هنگامی‌که به اینترنت متصل نیست، باتری را تخلیه می‌کند چراکه در این مواقع نیز wifi به‌طور مداوم به دنبال یافتن شبکه‌های اطراف، به‌منظور اتصال است. یکی از بهترین راه‌های کاهش استهلاک باتری، خاموش کردن WiFi در مواقعی است که نیازی به استفاده از آن ندارید. برای این منظور کافی است که دکمه wifi را چند ثانیه نگه‌دارید.
بیشتر بخوانید: مشاهده لیست قیمت باتری لپ تاپ ایسوس مدل X550

بستن برنامه های غیرضروری

باز گذاشتن برنامه‌های متعدد در مواقعی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم، یکی از اصلی‌ترین دلایل مصرف انرژی باتری است. بهتر است پس از اتمام کار با یک برنامه آن را ببندیم. حتی برنامه‌های معمول مانند google chrome نیز مصرف انرژی بالایی دارند. این موضوع در مورد برنامه‌های تخصصی و گرافیکی مانند فتوشاپ، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

مراقبت های سخت افزاری از باتری لپ تاپ ایسوس
علاوه بر تکنیک‌های نرم‌افزاری گفته‌شده با انجام برخی مراقبت‌های فیزیکی نیز می‌توان از باتری لپتاپ مراقبت کرد. در اینجا مؤثرترین این نکات را مطرح می‌کنیم.

خاموش کردن لوازم جانبی
USB، پرینتر، ماوس، جوی استیک‌های بازی و هر وسیله خارجی دیگری که به لپتاپ متصل باشد، مقداری از باتری آن را مصرف می‌کند. بهتر است همواره پس از اتمام کار با این لوازم، آن‌ها را از دستگاه جدا کرده یا خاموش کنید.
بیشتر بخوانید: مشاهده لیست قیمت باتری لپ تاپ ایسوس مدل X541

خارج کردن درایو دیسک
هنوز هم بسیاری از لپ‌تاپ‌ها درایو دیسک داخلی دارند اگرچه امروزه دیگر کمتر شاهد استفاده از DVD و CD هستیم. یک درایو دیسک بی‌فایده و بلااستفاده، مقدار زیادی از باتری لپ تاپ ایسوس شما را مصرف می‌کند. بهتر است آن را خارج کرده و تنها در مواقع لازم، دوباره از آن استفاده کنید.
درصورتی‌که به‌طور مداوم از DVD و CD استفاده می‌کنید، بهتر است از درایوهای خارجی یا اکسترنال استفاده نمایید. درست است که خرید درایو خارجی، نیازمند صرف هزینه است اما این هزینه معمولا از تعمیر لپ تاپ ایسوس به دلیل خرابی باتری آن، کمتر خواهد بود و همچنین در مصرف برق شما نیز صرفه‌جویی خواهد کرد.

ارتقاء باتری

درصورتی‌که به‌طور مداوم از لپتاپ خود استفاده می‌کنید، نکاتی که تا اینجا مطرح کردیم، علی‌رغم تأثیرگذاری نمی‌توانند، چندان به افزایش طول عمر باتری شما کمک کنند. این موضوع، به‌ویژه برای افرادی که از لپتاپ خود به‌عنوان ابزاری برای کار دائم یا بازی استفاده می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد.
اکثر لپ‌تاپ‌های ایسوس با باتری شش سلولی معمولی، عرضه می‌شوند. این باتری‌ها تنها برای کاربری‌های معمولی، مناسب هستند. برای مصارف حرفه‌ای‌تر، بهتر است از باتری‌های هشت یا 12 سلولی قدرتمند، استفاده کرد. جایگزین دیگر برای افزایش طول عمر باتری، استفاده از شارژرهای قابل‌حمل هستند. استفاده از این شارژرها در مواقعی که به قدرت حداکثری باتری نیاز دارید، می‌تواند نیاز شما به تعویض باتری لپ تاپ ایسوس تان را به تعویق بیندازد.

تخلیه باتری و شارژ اصولی
بیشتر لپ‌تاپ‌ها از باتری‌های غیر لیتیومی یونی استفاده می‌کنند. این باتری‌ها نیاز دارند که هر از چندی به‌طور کامل، تخلیه شوند. به‌طور متوسط، گفته می‌شود که حداقل هر یک ماه یک‌بار، اجازه دهید که باتری لپتاپ تا انتها مصرف‌شده و دوباره آن را به‌صورت کامل، شارژ کنید. باتری‌های لیتیومی یونی نیازی به چنین کاری ندارند.
موضوع شارژ اصولی نیز در افزایش طول عمر باتری لپ تاپ ایسوس بسیار مهم است. بهتر است تا پیش از قرمز شدن علامت باتری لپتاپ از اتصال آن به برق، خودداری کنید. همچنین حتما اجازه دهید که شارژ، به‌صورت کامل انجام شود. مهم‌ترین نکته نیز این است که پس از اتمام شارژ کامل حتما باتری را از شارژر جدا کنید. اتصال مداوم باتری به شارژر درحالی‌که شارژ آن کامل شده است، به‌زودی شما را راهی مراکز تعمیر لپ تاپ ایسوس خواهد کرد.

استفاده از لپ تاپ در دمای معمولی
با داغ شدن لپتاپ، مصرف باتری آن نیز افزایش می‌یابد. علت این موضوع، کار کردن بیشتر فن و دیگر قسمت‌های سخت‌افزاری لپتاپ است. باید همواره جریان هوای کافی زیر لپتاپ وجود داشته باشد. برای این منظور از قرار دادن لپتاپ روی سطوح پارچه‌ای خودداری کرده و حتی‌الامکان از کولپد استفاده کنید.
از طرف دیگر، دمای بسیار پایین نیز باعث کاهش طول عمر باتری لپ تاپ ایسوس می‌شود؛ بنابراین، در فصل زمستان، حتی‌الامکان از لپتاپ خود در فضای باز، استفاده نکنید.

استفاده از SSD به جای هارد


هارد لپتاپ نیز یکی از منابع اصلی مصرف انرژی آن است. درصورتی‌که اطلاعات زیادی ندارید یا حداقل، همیشه از اطلاعات خود استفاده نمی‌کنید؛ هارد داخلی لپتاپ را خارج کرده و به‌جای آن، یک SSD نصب کنید. SSD، حجم کمی دارد که تنها برای عملکرد سیستم‌عامل کفایت میکند. می‌توانید، هارد داخلی خود را به‌راحتی و با قرار دادن آن در یک محافظ به هارد اکسترنال تبدیل کنید.
بیشتر بخوانید: آمـوزش ساخت اپل آیدی رایگان

سخن آخر
خرابی باتری لپ تاپ ایسوس، یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد به مراکز تعمیر این لپتاپ است. طول عمر مفیدی هر باتری با شاخصی به نام چرخه عمر باتری، بیان می‌شود. این چرخه، شامل تعداد شارژ و دشارژ شدن کامل باتری است. با به کار بردن تکنیک‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلف، می‌توان مصرف باتری لپتاپ را کاهش داده و درنتیجه طول عمر آن را افزایش داد. در این مقاله ده مورد از این تکنیک‌ها را بررسی کردیم. قرار دادن لپتاپ در حالت Power Saver و جایگزینی هارد آن با SSD، نمونه هایی از این تکنیکها هستند.