اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدامیک بهتر است؟

  هر روزی که می‌گذرد، بیشتر و بیشتر به محبوبیت دنیای استریم موسیقی افزوده می‌شود و افراد بیشتری برای گوش دادن و لذت بردن از موزیک مورد علاقه خود، به سمت استفاده از اسپاتیفای یا اپل موزیک می‌روند. در این مطلب به مقایسه اسپاتیفای و اپل موزیک می‌پردازیم تا انتخابی هوشمندانه و طبق نیازهایمان داشته باشیم.

اسپاتیفای یا اپل موزیک؟ مساله این است!

در اینجا به جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از Spotify یا Apple Music می‌پردازیم.

مقایسه دسترسی Spotify و Apple Music

شاید فکر کنید برای استفاده از اشتراک اپل موزیک نیاز به دستگاه اپلی دارید؛ اما اینطور نیست! هر دو سرویس استریم موزیک بر روی تمامی دستگاه‌ها از جمله گوشی‌های هوشمند (اندروید و iOS)، تبلت‌ها، کامپیوتر، تلویزیون هوشمند و ساعت‌های هوشمند اجرا می‌شوند.

اسپاتیفای بر روی کنسول‌های بازی PS4 و PS5 همچنین XBOX One و XBOX Series X و XBOX Series S اجرا می‌شود اما اپل موزیک فقط بر روی PS5 و XBOX Series S و XBOX Series X و XBOX One و Roku و Sonos اجرا می‌شود.

هر دو اپلیکیشن را می‌توانید با جستجو در فروشگاه‌های نرم‌افزار پیدا کنید.

برنده این بخش: اسپاتیفای

مقایسه آرشیو تعداد قطعات موسیقی

اپل موزیک با اینکه بسیار بعدتر از اسپاتیفای شروع به فعالیت کرد، اما بدون شک برنده این قسمت است. اشتراک اپل موزیک بیش از ۱۰۰ میلیون موزیک را در دل خود جای داده؛ در حالیکه اسپاتیفای ۸۰ میلیون موزیک دارد که از این مقدار نزدیک به ۲.۵ میلیون، پادکست است.

اپل موزیک از پادکست پشتیبانی نمی‌کند و برای این منظور، اپ جداگانه‌ای به نام Apple Podcast دارد.

برنده این بخش: اپل موزیک

نگاهی به کیفیت موزیک‌ها

در حال حاضر اکانت اسپاتیفای از سه کیفیت ۹۶، ۱۶۰ و ۳۲۰ kbps با فرمت Ogg پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که اپل از کیفیت Lossless در سال گذشته رونمایی کرد!

کیفیت Lossless در Apple Music با فرمت ALAC و بازه 16 bit/44.1 kHz تا 24 bit/192 kHz می‌رسد. در کنار کیفیت بالاتر از اسپاتیفای، شما می‌توانید با AirPods Max و AirPods Pro 2nd gen و ایرپاد ۳، از قابلیت Spatial Audio بهره‌مند شوید. با روشن کردن آن، حس کنسرت و صدای فضایی برای شما تداعی می‌شود.

برنده این بخش: اپل موزیک

پخش موزیک در وب

در هر دو پلتفرم شما می‌توانید به راحتی به بخش وب رفته و پس از ورود به حساب کاربری، به موسیقی یا پلی‌لیست مورد علاقه خود گوش دهید. همچنین به تمامی بخش‌های مختلف مثل Playlists و Made for you نیز دسترسی دارید.

برنده این بخش: هردو پلتفرم

پلی لیست و محتوای شخصی‌سازی شده

یکی از مزایای استفاده از سرویس‌های استریم موسیقی این است که پس از مدتی، سلیقه شما را شناخته و موزیک‌ها و پلی لیست‌های مرتبط را به شما پیشنهاد می‌کنند.

در این بخش نیز، اکانت Spotify و Apple Music حرف‌هایی برای گفتن دارند. اسپاتیفای با Discover Weekly و اپل موزیک با For You به خوبی آهنگ‌های همسان با علاقه شما را برایتان پخش می‌کنند. علاوه بر این پلی‌لیست‌های دیگری نیز باتوجه به حال روحی و ژانر مورد علاقتان نیز معرفی می‌کنند.

البته اشتراک اپل موزیک با داشتن رادیوهای مختلف، می‌تواند تجربه بهتری را برای شما رقم بزند. رادیو های اپل موزیک، بصورت زنده و غیرزنده، به پخش موزیک‌های مشابه هم می‌پردازد.

برنده این بخش: هردو پلتفرم

مقایسه امکان به اشتراک‌گذاری در اسپاتیفای و اپل موزیک

اشتراک اسپاتیفای به خوبی به شما اجازه به اشتراک‌گذاری موزیک، بخشی از متن یا پلی‌لیست‌ها را بصورت استوری اینستاگرام و همچنین پست کردن آهنگ‌ها در Snapchat را می‌دهد. همچنین می‌توانید QR Code برای پلی لیست‌های خود درست کرده و آن را به اشتراک بگذارید.

برای به اشتراک‌گذاری پلی‌لیست اپل موزیک، می‌توانید آن را AirDrop کنید یا لینک آن را به اشتراک بگذارید. البته همچنان می‌توانید بخشی از متن آهنگ را نیز استوری کنید. با اینحال انتظارات بیشتری از این پلتفرم موسیقی اپل داریم.

برنده این بخش: اسپاتیفای

اسپاتیفای بخریم یا اپل موزیک

مقایسه قیمت اشتراک اپل موزیک و اسپاتیفای

قیمت‌ این دو سرویس استریم موزیک، بسیار نزدیک به هم هستند؛ اما از یک لحاظ اسپاتیفای برنده است. شما می‌توانید بصورت رایگان نیز از Spotify استفاده کنید ولی اپل موزیک به طور کلی، اشتراک فریمیوم ندارد. البته که اسپاتیفای رایگان، دارای تبلیغات و برخی محدودیت‌های دیگر است.

فراسیب با سال‌ها تجربه در ارائه خدمات و سرویس‌های مجازی، پشتیبانی روزانه، تحویل سریع محصولات و از همه مهم‌ترین، نازلترین قیمت‌ها، تجربه خریدی فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای از نظر طراحی

در هر دو پلتفرم، طراحی و رابط کاربری به خوبی انجام شده تا شما تجربه کاربری خوبی داشته باشید. با این حال اپل موزیک با طراحی روشن به استقبال شما می‌آید و اسپاتیفای محیط برنامه را تیره و خاکستری با رگه‌هایی از سبز نئونی، طراحی کرده است. البته درمورد متن موسیقی یا Lyrics بی‌شک اپل موزیک پیشتاز است. انیمیشن جذاب لیریکس و امکان همخوانی با آهنگ، اپل موزیک را یک سر و گردن بهتر کرده است.

برنده این بخش: اپل موزیک

امکانات جانبی در اپل موزیک و اسپاتیفای

اکانت اپل موزیک با پخش رادیو و موزیک ویدیو و اشتراک اسپاتیفای با ارائه میلیون‌ها پادکست، در این بخش رقابت می‌کنند. اگر شما علاقه زیادی به موزیک ویدیو دارید، اشتراک اپل موزیک برای شما بهتر است. در کنار موزیک ویدیو نیز، رادیوهای اپل موزیک، آهنگ‌های مورد علاقه شما را پخش می‌کنند.

همچنین اپل موزیک به تازگی از امکان Sing رونمایی کرده که همان کارائوکه (Karaoke) است. شما می‌توانید به راحتی صدای خواننده را کم کرده و خودتان به همخوانی با آهنگ بپردازید.

در آنسو، اسپاتیفای امکان پخش پادکست را دارد که می‌توانید در وقت استراحت یا ترافیک‌های طولانی، به شنیدن پادکست مورد علاقه خود بنشینید.

برنده این بخش: اپل موزیک

مقایسه امکان دانلود آهنگ‌ها

خوشبختانه هر دو پلتفرم استریم موزیک، از دانلود موسیقی‌ها پشتیبانی می‌کنند. البته باید در نظر داشته باشید که زمانی که شما موزیک را دانلود می‌کنید، نمی‌توانید در تلگرام یا وبسایت خود به اشتراک بگذارید و صرفاً در همان اپلیکشن در دسترس خواهد بود.

برای دانلود آهنگ‌ها نیز در اسپاتیفای، بخش Download را در بالای هر پلی‌لیست روشن می‌کنید و باتوجه به تنظیمات شما، شروع به دانلود آهنگ کرده یا تا زمان اتصال به WiFi صبر می‌کند.

در اپل موزیک نیز می‌توانید هر قطعه یا پلی‌لیست را دانلود کرده و مشابه با اسپاتیفای، با توجه به تنظیماتی که انجام دادید، شروع به دانلود می‌کند.

برنده این بخش: هر دو پلتفرم

مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای در یک نگاه

با توجه جدول زیر می‌توانید به راحتی پلتفرم مورد علاقه خود را انتخاب نمایید.

مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای

در آخر

استفاده از سرویس استریم موزیک، مزایای زیادی دارد. مثلاً شما می‌توانید به راحتی یک جستجوی ساده، آهنگ یا پلی‌لیست مورد نظر خود را پیدا کنید و دردسر پیدا کردن آهنگ در وب را ندارید. همچنین این پلتفرم‌‌ها سلیقه شما را شناسایی کرده و آهنگ‌های همخوان با سلیقه شما را معرفی می‌کنند تا هر روز آهنگ‌های جدیدتری بشنوید.

همچنین از کیفیت بالای موسیقی بهره‌مند می‌شوید که به نوبه خود، بسیار مهم و مفید است. اپل موزیک و اسپاتیفای نیز هر روز و با هر آپدیت، به فکر بهبود تجربه کاربری شما هستند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید اشتراک اسپاتیفای یا خرید اپل موزیک به وبسایت فراسیب مراجعه کنید؛ چرا که فراسیب نیز دغدغه ارائه خدمات با کیفیت و بی‌نقص را داشته و با پشتیبانی به موقع، تجربه خریدی عالی برایتان رقم می‌زند.