
به گفته فریدمن (۲۰۰۸) «هدف اصلی تصویرسازی دادهها ارتباط واضح و کارآمد اطلاعات از طریق ابزارهای گرافیکی است. البته به این معنی نیست که تصویرسازی دادهها برای کارآمدی باید خستهکننده به نظر بیاید یا برای زیبا بودن باید پیچیده باشد. برای انتقال کارآمد ایدهها، هر دو شکل زیبا و کارآمدی باید دوشادوش پیش رفته باشند و دانش مربوط به مجموعهای پیچیده و پراکنده از اطلاعات را با نمایش نوآورانه جنبههای کلیدی آن، انتقال دهند. با این وجود طراحان معمولا نمیتوانند توازن میان شکل و کارآمدی را رعایت کنند و تجسم زیبایی از دادهها ایجاد میکنند که در اصلیترین ماموریت خود - انتقال اطلاعات - باز میمانند». فرناندا ویگاس و مارتین واتنبرگ معتقدند تصویرسازی دادهها نهتنها باید ارتباطی واضح ایجاد کند بلکه باید توجه و درگیری بیننده را نیز موجب شود. تصویرسازی دادهها ارتباطی نزدیک با گرافیک اطلاعات، تجسم اطلاعات، تجسم علمی و گرافیک آماری دارد. در هزاره جدید، تصویرسازی دادهها حوزهای فعال برای تحقیق، آموزش و توسعه شده است. امروزه بسیاری معتقدند تصویرسازی دادهها توانسته تجسم علمی و اطلاعاتی را با هم متحد کند. برایان ویلیسون ثابت کرده است تصویرسازی دادهها با فراگیری توسعه سریع نرمافزار و درگیری مشتریان نیز ارتباط دارد.
در دوره آموزشی Lynda Learning Data Visualization با مصورسازی داده ها آشنا می شوید.